gabygoescanada.reismee.nl

Best wel koud

Hallo Allemaal

Hier weer een kleine update uit Tweed, inmiddels ligt er een aardig pak sneeuw....Jippyyyy Helaas geen goede plaksneeuw, ik had namelijk gehoopt nu een echte sneeuwpop te kunnen maken maar de sneeuw is niet nat genoeg. Ik heb inmiddels een paar schaatsen gevonden maar door de hoeveelheid sneeuw nog niet de gelegenheid gehad om ze uit te proberen....het is ook niet gauw goed hè.... Maar zo erg is het niet een lange wandeling in de sneeuw doet wonderen.

En ik had geluk, de dag na mijn rijtest begon het aardig te sneeuwen. Wat de rijtest betreft dat is allemaal goed gegaan, ik moest een half uur van te voren aanwezig zijn. En daarna kwam de rij instructrice in dit geval naar buiten om mijn verlichting te controleren, je doet hier namelijk je examen in je eigen auto. Alles was goed gekeurd en dus gingen we op pad. In een woonwijk moest ik stop langs de weg maken alsof ik pech had en daarna moest ik keren op de weg. Op weg naar de snelweg moest ik van rijbaan wisselen wat ik tevens ook op de snelweg moest doen. Na een paar minuten op de snelweg was het tijd om terug te gaan en met een klein 15 a 20 minuten was ik weer terug. En omdat er geen gelegenheid voor file parkeren was moest ik achteruit in parkeren en dat was mijn rijtest. Ik had geen idee of het allemaal goed was en was dan ook erg opgelucht toen ze me vertelde dat op een paar kleine schoonheidsfoutjes mijn rijvaardigheid goed was. Ze vertelde dat ik me goed bewust van mijn omgeving was..... Tja, als je continu zo om de 10 a 15 seconden in de spiegels kijkt dan mag dat ook wel. Afijn, ik kon binnen nog wat papieren afhandelen en kreeg mijn tijdelijke rijbewijs, de originele zou ik binnen 14 dagen via de post ontvangen welke gisteren dan ook is binnengekomen.

Nu alleen nog mijn Ontario kentekenplaten, maar voordat ik die kan aanvragen moet ik eerst een verzekering afsluiten in Ontario en de auto laten testen. Dus nu ben ik aan het rondkijken voor een verzekering, helaas begin ik onderaan en wordt ik als beginneling beoordeeld wat inhoud dat je veel geld betaald, dus het is de moeite waard om even rond te shoppen.

Inmiddels heb ik ook mijn afspraak met de tandarts gehad, de wortelkanaal behandeling zelfviel reuze mee. Alles was goed verdoofd en had ik tijdens de behandeling die overigens bijna twee uur in beslag nam geen pijn. De pijn kwam later toen de verdoving uitgewerkt was en ik de rekening van de behandeling kreeg. Het was een hoop geld maar ja ik wist dat ik de behandeling uiteindelijk nodig had. Tijdens de behandeling vroeg de tandarts nog of ik ook een kroon zou plaatsen over de kies??? Daar had ik nog nooit van gehoord maar dat doe je dus om de kies te beschermen tegen afbreken. Nou ik geloof dat ik daar nog maar even mee wacht, eerst maar even bijkomen van deze rekening.

Zoals ik al eerder vertelde hebben we hier nu een aardig pak sneeuw liggen en heb ik inmiddels ook de extreme kou van -30°C mogen ervaren. In dit deel van Canada wordt het niet veel kouder dan dat maar het zijn delen waar de temperatuur nar -40°C daalt. Het is niet zo dat het continu zo koud is maar soms blijft het een paar dagen extreem koud en komt de temperatuur niet boven de -15°C En als de zon schijnt en er staat geen wind dat is het niet zo erg maar zodra er een beetje Noorden wind staat dan voel je direct dat je niet al te lang buiten moet blijven en een lange onderbroek is dan zeker geen overbodige luxe. En dan merk je ook dat het moeilijker is om het huis warm te houden.

Afgelopen zondag hebben we een 3 weken oud geitje opgehaald, het was er een van een vierling. Hij had zijn been bezeerd en had wat meer aandacht nodig dan wat hij nu kreeg. De eigenaar heeft namelijk 70 geiten en doordat deze wat zwakker is door zijn bezeerde knie maakt hij niet zo veel kans. Iva en Ed wilde de gok wel wagen, in de hoop dat ze later deze bok kunnen gebruiken voor de jonge geitjes die we in februari verwachten. Ze willen namelijk hun aantal uit bereiden naar zo'n 15 geiten en voor een nieuwe bloed lijn heb je een extra bok nodig. Het geitje is iets groter dan een volwassen kat en mankeerde niets aan zijn stembanden, nooit geweten dat die jonge geitjes zo hard konden schreeuwen. De vorige eigenaar heeft zijn geiten dag een nacht buiten met beschutting van drie houten muren dus dit kleine geitje is wel wat kou gewend. Maar als het de eerste nacht hier -30°C is, gaat Iva toch nog midden in de nacht naar de schuur om Charlie, zo hebben we hem inmiddels genoemd een warme fles melk geven. Ze was rond twee uur wakker en maakte zich zorgen om het geitje en toen toch maar naar de schuur gegaan met een warme fles melk. Charlie loopt nog wel een beetje mank maar doet het op zich goed, zodra hij buiten wat voetstappen hoort begint hij al te schreeuwen en het is erg leuk om zo'n klein geitje de fles te geven. De volgende nacht is het gelukkig minder koud maar helaas als we morgens in de schuur komen is Charlie overleden. We weten niet hoe of wat, hij deed het immers erg goed en leek ook beter te lopen dan toen we hem kregen. Het is wel sneu maar zo is het nu eenmaal, ik hoop alleen maar dat het beter zal gaan met de jonge geitjes die we nog verwachten.

Tot zover mijn verhaal uit Tweed, hopelijk kan ik de volgende keer vertellen dat veel gezonde jonge geitjes hebben.

Groetjes en tot hores, Gabriëlle

Reacties

Reacties

Teun

Hoi meisje, zo de winter is daar ook aangekomen. Min 30 is inderdaad voor een kachell om debiel warm te stoken. Dus net als vroeger zal er wel regematig worden gebruld!

, deur dicht al de warmte gaat er uit,

Hier in olanda is de sneeuw weer weg, en de temperatuur weer normaal voor de tijd van het jaar. Nog steeds druk met het werk hier gaat nu echt op werken lijken, dat gaat dus niet goed. Nou geniet og maar ff in tweed. Nog ff en de zomer is er weter. Kan je weer on route!!!

Groet en dikke xxxxx Teun tot de volgende keer

je broer

jammer van charlie. weet je trouwens nog dat we in swifterbant kleine geitjes in huis hebben gehad. die zaten s avonds in de schuur.
daar was het geen - 30 want dat kennen we in nederland niet. ik hoop dat je snel kan schaatsen en een sneeuwpop kan maken.

groetjes uit harderwijk

oom Bas en tante Joke

Gefeliciteerd met je rijbewijs; de voorbereidingen voor de volgende trektocht zijn gestart!
Leuke verhalen verder over Charley en je gebit; ik zou er maar een mooie gouden kroon op laten zetten.Heb je eigenlijk een zorgpolis daar?

jjbongers@kpnmail.nl

Hallo canadese reiziger,
Wat een winter he, zoiets hebben wij nog nooit meegemaakt, 30 graden onder nul is nog eens wat. Wij hopen dat je oren er niet af zullen vriezen, grapje, wel moeilijk om het huis warm te krijgen, zal veel hout, gas of elektra kosten, maar ja Canada is nu eenmaal een ander klimaat.
Jammer van de inspanningen m.b.t. het huis geitje, volgende keer beter en nu maar hopen dat de nieuwe aanwinst van geiten die op komst zijn beter mag gaan.
Rust lekker uit de komende winter zodat de accu weer opgeladen is voor de volgende trek in de zomer en mocht je gaan schaatsen, denk aan je botten.
Veel plezier met het nieuwe rijbewijs en laat zien dat je een goede chauffeur bent.
Tot schrijfs via de elektronische snelweg.
In NL is de winter bijna weg, dus op naar het voorjaar.
Groeten van ons, Gonnie en Jan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!